Fuzz Club Records/The Reverberation Appreciation Society, 2013
1. The Janitors - MMB
2. Dark Bells . Wildflower
3. The Time And Space Machine - Black Rainbow
4. Sonic Jesus - Reich
5. Acid Baby Jesus - Mesmerized
6. Electric Eye - 6am
7. Tales Of Murder And Dust - Hypnotized Narcissist
8. Cult Of Dom Keller - No Where To Land
9. The Vagabond Stories - Mental Disfunction
10. Whistlejackets - March Hare
11. Pinkunoizu - The Great Pacific Garbage Patch
12. Desert Mountain Tribe - Coming Down
13. Giobia - Orange Camel
14. The Cosmic Dead - Mausoleum
15. The Woken Trees - Order
En
cette fin d'année alors que les radios les plus vulgaires et consensuelles de la
bande FM sortent tour à tour et dans un dessein on ne peut plus vénal
leurs compilations de hits, véritables tapons de coprolithes que
l'industrie musicale cacochyme mais prolifère nous a encore abondamment
tarti cette année; Fuzz Club Records et The Reverberation Appreciation Society nous offrent à nous autres, séides de la confrérie psychédélique contemporaine, le second volume de la compilation The Reverb Conspiracy.
Il
est vrai que là où l'album, œuvre à part entière, s'appréhende comme le
noble produit du travail de l'artiste, la compilation récolte quant à
elle moins de crédit et est souvent perçue comme un modique catalogue
dans lequel on a semé ça et là une tripotée de morceaux. Et pourtant,
bien au delà de la portée promotionnelle qu'elle peut revêtir, il lui
arrive d'encourir une plus auguste destinée. C'est le cas lorsqu'elle
saisie l'esprit d'une mouvance musicale, se faisant alors
calice de l'essence qui imprègne toute une congrégation de groupes:
chacun muni d'une fertilité bien singulière mais partageant la même foi
et cette façon quasi similaire de la communier. Quand on évoque la dimension
biblique d'une compilation on ne peut s'empêcher de penser à la fameuse
série Nuggets, et son premier tome: Original Artyfacts from the First Psychedelic Era (1965-1968),
véritable recueil des racines du garage rock et intarissable source
d'inspiration pour des générations de musiciens, ou encore les 20
volumes de la collection Rubble qui esquissent le paysage de la
Grande-Bretagne psychédélique de la dernière moitié des années 60. De
nos jours et vivant à l'ère de la cyber-connexion, on apprécie le
remarquable travail et l'exhaustivité de The Psychedelic Underground Generation ou de The Active Listener,
qui nous gratifient mensuellement de compilations digitales et
gratuites reprenant l'ensemble de ce qui se fait de bon au sein de la
présente galaxie psychédélique. Mais pour tous les monomanes du
microsillon entretenant encore un rapport tactile avec la musique, c'est
bel et bien The Reverb Conspiracy qui incarne actuellement le Lapsit Exillis de ces compilations. Avec ce second volume, c'est à nouveau sous un admirable reliquaire peinturé par Nonni Dead
et renfermant un double-vinyle que l'on retrouve une délectable
sélection de groupes émergents de la bouillonnante scène underground
européenne. Ici l'héritage majoritairement revendiqué se veut du krautrock,
post-punk, shoegaze et de la scène psyché des années 80/90. Lumière sur
cette compilation qui, n'en doutons pas, est en passe de devenir
culte...
At the end of the year, while the crudest radios are releasing with mercantile aims their compilations of hits, veritable heaps of stools that the sickly music industry has copiously defecated this year; Fuzz Club Records and The Reverberation Appreciation Society are offering to us, companions of the contemporary psychedelic brotherhood, the second volume of The Reverb Conspiracy compilation .
If it is true that the album is apprehended as the noble product of the artist's work, the compilation receives usually less credit and is often perceived as a modest catalog in which are planted here and there a gaggle of songs. Yet far beyond the promotional scope that the compilation can take, it sometimes incurs a more glorious destiny. This is the case when it captures the spirit of a musical movement, making itself the chalice of the essence that permeates an entire congregation of bands: each with a very singular fertility but all sharing the same faith and communion's way. When talking about the biblical dimension of a compilation we can not help but think of the famous Nuggets collection and its first volume : "Original Artyfacts from the First Psychedelic Era (1965-1968)", complete collection of garage rock roots and inexhaustible source of inspiration for generations of musicians, or the 20 volumes of the Rubble series which outline the landscape of the psychedelic Britain from 60's latter half. Today and living in the era of cyber-connection, we appreciate the outstanding work of The Psychedelic Underground Generation or The Active Listener as they gratify us monthly with free and digital compilations featuring all the good stuff from our psychedelic galaxy. But for all the microgroove's monomaniac who still maintain a tactile relationship with music, it is indeed The Reverb Conspiracy which currently embodies the "Lapsit Exillis" of these compilations. With this second volume, we find once again a double vinyl inside a wonderful reliquary painted by Nonni Dead and featuring a delectable selection of bands emerging from the ebullient European underground scene. Here, the mostly claimed legacy is krautrock, post-punk, shoegaze and the psychedelic scene from the 80/90's. Light on this compilation that, without any doubt, is going to become cult...
At the end of the year, while the crudest radios are releasing with mercantile aims their compilations of hits, veritable heaps of stools that the sickly music industry has copiously defecated this year; Fuzz Club Records and The Reverberation Appreciation Society are offering to us, companions of the contemporary psychedelic brotherhood, the second volume of The Reverb Conspiracy compilation .
If it is true that the album is apprehended as the noble product of the artist's work, the compilation receives usually less credit and is often perceived as a modest catalog in which are planted here and there a gaggle of songs. Yet far beyond the promotional scope that the compilation can take, it sometimes incurs a more glorious destiny. This is the case when it captures the spirit of a musical movement, making itself the chalice of the essence that permeates an entire congregation of bands: each with a very singular fertility but all sharing the same faith and communion's way. When talking about the biblical dimension of a compilation we can not help but think of the famous Nuggets collection and its first volume : "Original Artyfacts from the First Psychedelic Era (1965-1968)", complete collection of garage rock roots and inexhaustible source of inspiration for generations of musicians, or the 20 volumes of the Rubble series which outline the landscape of the psychedelic Britain from 60's latter half. Today and living in the era of cyber-connection, we appreciate the outstanding work of The Psychedelic Underground Generation or The Active Listener as they gratify us monthly with free and digital compilations featuring all the good stuff from our psychedelic galaxy. But for all the microgroove's monomaniac who still maintain a tactile relationship with music, it is indeed The Reverb Conspiracy which currently embodies the "Lapsit Exillis" of these compilations. With this second volume, we find once again a double vinyl inside a wonderful reliquary painted by Nonni Dead and featuring a delectable selection of bands emerging from the ebullient European underground scene. Here, the mostly claimed legacy is krautrock, post-punk, shoegaze and the psychedelic scene from the 80/90's. Light on this compilation that, without any doubt, is going to become cult...
The Janitors
sont chargés de mettre le couvert. Et les suédois ne se font pas prier,
ils sortent les couteaux à steak et couvrent une rythmique syncopée d'une nappe de fuzz acérée
sur laquelle on croit apercevoir Ian Curtis et Jason Pierce se torcher un Glenfiddish 12 ans d'âge. La face A commence et s'achèvera dans la violence puisque les Sonic Jesus ne seront pas en reste et nous larguerons Reich:
une rafale d'incantations sur fond d'instrumentations tribales et
exaltées... Un morceau qui aurait pu susciter l'intérêt de la Wehrmacht
comme alternative efficace aux pilules de Pervitin durant la campagne de
Russie. La face A est équilibrée et comme une accalmie au milieu des
guitares rugissantes, on découvre Dark Bells: groupe australien exilé à Londres et qui va jouer un registre plus éthéré avec Wildflower. Leur musique fait mouche: on a la tête qui tourne après l'absorption de ces guitares dopées d'un cocktail réverb/phaser bien corsé et assorties à une basse qui rebondie joyeusement dans le bazar qui farcit notre crâne. Plus chafouin encore, nous avons nommé Black Rainbow de The Time And Space Machine. Richard Norris nous concocte là un savoureux krautrock perché à 30 pieds de haut et dont le clavier charpentant le morceau pourrait bien être tenu pour responsable d'une vague de crises d'épilepsie musicogénique.
The Janitors are responsible for setting the table. And the Swedes don't wait long, they take out the steak knives and cover a syncopated rhythm with a sharp fuzz tablecloth on which we glimpse Ian Curtis and Jason Pierce boozing a Glenfiddich 12 years old. The side A begins and ends in violence, as Sonic Jesus will not to be outdone with "Reich": a burst of incantations amid tribal and exalted instrumentations... A track that could have been of interest to the Wehrmacht as an effective alternative to Pervitin pills during the Russian campaign. This side is balanced and as a lull among roaring guitars, we discover Dark Bells: an Australian band in exile in London and playing a more ethereal register with "Wildflower". Their music makes spinning the head after absorption of these guitars doped with a strong reverb/phaser cocktail and well-matched to a bass that happily bounced in the mess filling our skull. Even more sneaky, we named "Black Rainbow" from The Time And Space Machine. Indeed, Richard Norris concocts a tasty krautrock 30 feet high and whose keyboard framing the track could be responsible for an epidemic of musicogenic seizures.
The Janitors are responsible for setting the table. And the Swedes don't wait long, they take out the steak knives and cover a syncopated rhythm with a sharp fuzz tablecloth on which we glimpse Ian Curtis and Jason Pierce boozing a Glenfiddich 12 years old. The side A begins and ends in violence, as Sonic Jesus will not to be outdone with "Reich": a burst of incantations amid tribal and exalted instrumentations... A track that could have been of interest to the Wehrmacht as an effective alternative to Pervitin pills during the Russian campaign. This side is balanced and as a lull among roaring guitars, we discover Dark Bells: an Australian band in exile in London and playing a more ethereal register with "Wildflower". Their music makes spinning the head after absorption of these guitars doped with a strong reverb/phaser cocktail and well-matched to a bass that happily bounced in the mess filling our skull. Even more sneaky, we named "Black Rainbow" from The Time And Space Machine. Indeed, Richard Norris concocts a tasty krautrock 30 feet high and whose keyboard framing the track could be responsible for an epidemic of musicogenic seizures.
Place à la face B qui nous dévoile des sonorités familières. On retrouve ainsi les enchantements de Hypnotized Narcissist de Tales Of Murder And Dust,
issue de cette merveille d'album qu'est Hallucination of Beauty et dont la sortie, en mars 2012, ne nous avait pas échappé (voir notre chronique). On conseil par ailleurs l'écoute de l'EP Skeleton Flowers sorti cet été où les danois exsudent une fois de plus et avec panache cette puissance gracile et raffinée. Puis on
tombe nez à nez avec ces diables de nécromants officiant sous le nom de Cult Of Dom Keller qui exécutent No Where To Land provenant de leur dernier et excellent opus sorti sur Mannequin Records et dont l'ésotérisme nous avait envouté en avril dernier. Ils se chargent ici et comme souvent de nous inonder les esgourdes d'une potion lysergique à base de sonorités sépulcrales gorgées de grain, d'un orgue caustique et d'apophtegmes hallucinés. En ce qui concerne les Acid Baby Jesus, qui ouvrent la face, on note qu'ils sont sur cette compilation les seuls représentants de ceux qui surfent sur la vague du garage psychédélique des années 60. A la manière des Black Lips ou autres Thee Oh Sees, c'est avec un enthousiasme psychotropé que les grecs entonnent Mesmerized, une chanson chatoyante à même de flanquer un sourire jusqu'aux oreilles à leurs concitoyens que le crapuleux cartel bancaire a copieusement détroussé. Enfin, il serait sot d'omettre les norvégiens d'Electric Eye qui déploient, non sans stakhanovisme, un space-rock instrumental et épique qu'ils lancent et relancent d'un riff blues bien crasseux le long de 7 minutes d’introspection qui passent au final bien vite.
Comes the side B which reveals familiar sounds. We thus find the enchantments of "Hypnotized Narcissist" from Tales Of Murder And Dust, picked-up from their marvellous album Hallucination of Beauty and that we didn't miss in March 2012 (see our review). By the way, we advise also the listening of Skeleton Flowers EP, released this summer, on which the Danish exude once again with panache this gentle and refined power. Then we come face-to-face with these necromancers officiating under the name of Cult Of Dom Keller who play "No Where To Land" appearing on their last great album (available on Mannequin Records) and whose esotericism has already bewitched our soul. Here and as often, they take care of flooding our ears with a lysergic potion composed of sepulchral vibrations fed of distortion, caustic organ and hallucinated apothegms. Regarding Acid Baby Jesus, who opens this side, it is on this compilation the only representative of those who surf the wave of 60's psychedelic garage. In the manner of Black Lips or Thee Oh Sees, it is with a psychotropic enthusiasm that the Greeks sing "Mesmerized", a cheerful song that can definitely trigger an ear to ear grin to their fellow citizens copiously robbed by the villainous banking cartel. And last but not least, the Norwegians from Electric Eye build, not without Stakhanovism, an epic space-rock instrumental track that they launch and relaunch with a good old dirty blues riff along 7 minutes of introspection that finally fly off quickly.
Comes the side B which reveals familiar sounds. We thus find the enchantments of "Hypnotized Narcissist" from Tales Of Murder And Dust, picked-up from their marvellous album Hallucination of Beauty and that we didn't miss in March 2012 (see our review). By the way, we advise also the listening of Skeleton Flowers EP, released this summer, on which the Danish exude once again with panache this gentle and refined power. Then we come face-to-face with these necromancers officiating under the name of Cult Of Dom Keller who play "No Where To Land" appearing on their last great album (available on Mannequin Records) and whose esotericism has already bewitched our soul. Here and as often, they take care of flooding our ears with a lysergic potion composed of sepulchral vibrations fed of distortion, caustic organ and hallucinated apothegms. Regarding Acid Baby Jesus, who opens this side, it is on this compilation the only representative of those who surf the wave of 60's psychedelic garage. In the manner of Black Lips or Thee Oh Sees, it is with a psychotropic enthusiasm that the Greeks sing "Mesmerized", a cheerful song that can definitely trigger an ear to ear grin to their fellow citizens copiously robbed by the villainous banking cartel. And last but not least, the Norwegians from Electric Eye build, not without Stakhanovism, an epic space-rock instrumental track that they launch and relaunch with a good old dirty blues riff along 7 minutes of introspection that finally fly off quickly.
La face C, quant à elle, nous apporte son lot de découvertes. Et ça commence avec les berlinois de The Vagabond Stories qui nous réjouissent d'un blitzkrieg rock à l'efficacité éclair. Comme en 40 ils nous bottent le cul en moins de trois minutes par un engagement total et focalisé reposant sur un riff de basse blindé couplé à un motif de guitare aérien. On change ensuite de formule: les Whistlejackets jouent avec la glace et la vapeur pour mettre en forme une délicate atmosphère reprenant les codes de l'esthétique shoegaze des années 80/90 et dont Slowdive fût entre autre le fleuron. Alors que notre volupté ressort délicieusement flatté, nous sommes saisis d'un étonnement proche de celui qu'Albert Hofmann a dû éprouver après s'être
frotté les yeux dans son labo un soir d'avril 1943: on plonge dans The Great Pacific Garbage Patch de Pinkunoizu. Le morceau s'ouvre sur ce qui pourrait être l'hallucination sensorielle d'un bien mauvais trip pour finalement se muer en une chaleureuse et virevoltante promenade aux senteurs exotiques. Les expérimentations krautpop du quintette danois, semblant suivre le seul protocole de l'instinct, interloquent et séduisent. Desert Mountain Tribe clôt cette face de qualité en décochant un riff qu'on croirait tout droit sorti d'un album des BJM du milieu des années 90. Les londoniens ne s'arrêtent pas là et patinent la tableau d'une muraille sonore atmosphérique: le rendu a de la gueule et n'est pas sans rappeler Let It Go de The Black Ryder.
The side C brings us a lot of discoveries. And it starts with the Berliners from The Vagabond Stories that delight us with a vigorous "blitzkrieg rock". As in 1940, they kick our ass in less than three minutes with a total engagement based on an armoured bass riff associated with an aerial guitar pattern. Thereafter, change in method: the Whistlejackets play with ice and steam to form an exquisite atmosphere with aesthetic codes of the 80/90's shoegaze, whose Slowdive was the flagship among others. While our pleasure shows up deliciously flattered, we are hit by an astonishment close to the one Albert Hofmann had experienced after rubbing his eyes in his lab an evening of April 1943: indeed we dive into "The Great Pacific Garbage Patch" from Pinkunoizu. The song opens with what could be the sensory hallucination of a bad trip to finally turn into a warm and swirling stroll with exotic scents. The krautpop experimentations of the Danish quintet, appearing to follow the only protocol of instinct, surprise and seduce. Desert Mountain Tribe closes this side C by sending a guitar riff who seems straight out from a BJM record of the mid 90's. The Londoners do not stop there and cover the scene with an atmospheric sound wall : it sounds great and reminds us a bit "Let It Go" from The Black Ryder.
Rude et sauvage comme le moût fermenté d'une des plus rustiques IPA de chez Brewdog, ainsi pourrait se caractériser la face D qui ne fait pas dans la demi-mesure et n'accordera pas la moindre rémission à notre psyché. Giobia débarque de Milan avec un acid-rock de science fiction et nous expédie en faisant cracher le delay sur l'orbite excentrique de Mercure. Le rythme est haletant et accompagne l'alternance entre une folle cavalcade krautrock et une phase space-pop nappée d'un délicieux clavier. Venus avec la ferme intention de nous gâter le carafon, les glaswegiens de The Cosmic Dead signent alors un jam interstellaire de 10 minutes dont l'écoute, bien que difficilement abordable à première vue, pourrait bien s'avérer être le ferment d'une expérience enthéogène saisissante. Tandis que le bassiste enchaine les notes à la cadence d'un prêtre égrainant son chapelet saisi d'une vision démoniaque, le synthé et la guitare, guidées par une imagination délirante à rendre jaloux un reclus de Castellane, érigent les contours d'un sanctuaire mystérieux posé sur le lourd socle granitique que martèle la batterie. Devant pareil mausolée, Indiana Jones aurait essuyé une perle dans son bénouze. A mille lieux de ces chimères, The Woken Trees, jouant une cold-wave futuriste, nous transportent dans un univers apocalyptique au son de leur nouvel Order empruntant une posture Joy Division "post- troisième guerre mondiale". Enfin, Big Naturals balance Krautpunk en clôture, morceau punk sous mescaline et avec overdose de fuzz se décrivant assez bien et succinctement par son nom. C'est à peine la première minute entamée que l'on perd un à un les membres du groupe qui, comme possédés, se lancent dans des élucubrations sonores nous introduisant dans une orgie de saturations et distorsions de toutes formes. Les amateurs de bruit et anticonformistes notoires sauront apprécier ce sabordage commercial pittoresque exécuté dans les règles de l'art. Il représente par la même occasion typiquement le genre de morceau que l'on pourrait choisir pour faire chialer un colocataire nous ayant pourri les oreilles avec du Foster The People tout un dimanche.
Rough and wild as the fermented wort of the most rustic IPA from Brewdog could characterize the side D, that doesn't do in half-measures and will not grant any respite for our mind. Giobia arrives from Milan with a "sci-fi" acid-rock and sends us on the eccentric orbit of Mercury with a blast of delay. The pace is breathless and switches between a wild ride krautrock and a space-pop phase topped with a sweet keyboard. The Cosmic Dead then come and sign a 10 minutes long interstellar jam. The listening, even though hardly affordable at first glance, might well prove to be the catalyst of a striking entheogen experience. While the bassist is playing notes at the rate of a priest counting prayers on a rosary hit by a demonic vision, synth and guitar, guided by a delirious imagination that can make jealous a recluse of Castellane, erect the contours of a mysterious sanctuary laid on the heavy granite paving hammered by the drums. In front such mausoleum, Indiana Jones would have shit his pants. A far cry from these chimeras, The Woken Trees play a futuristic cold-wave and carry us in an apocalyptic world to the sound of their new Order with a "post-world war III" Joy Division posture. "Krautpunk" from Big Naturals is the closing piece: a punk track played on mescaline, with a fuzz overdose and describing itself quite well and succinctly by name. This is hardly the first minute passed that we start losing one by one the band's members, who as possessed, engage in sound rantings introducing us in an orgy of saturations and distortions of all forms. Lovers of noise and notorious nonconformist will appreciate this commercial scuttling in workmanlike. It is at the same time typically the kind of song we could choose to make cry a flatmate who got on our nerves a whole Sunday listening too loud to Foster The People.
Après un premier volume de grande qualité, l'édition 2013 de The Reverb Conspiracy ne déroge pas à la règle et dresse un brillant tableau du récent cru psychédélique. Spéculant sur sa possible composition avant sa sortie on avait joué une pièce sur une poignée de groupe, mais The Reverb Conspiracy a réussi le challenge d'aller piocher là où nos regards ne s'étaient pas forcément braqués, nous octroyant à la clef de belles découvertes. Seul éventuel regret, l'absence de groupes français parmi cette sélection européenne et il y avait pourtant le choix! Dans un élan patriotique Exploring Spastic Inevitable se chargera donc bientôt de leur rendre honneur. Pour le moment nous nous contentons de vous fournir les liens directs qui vous permettrons de vous accaparer la ou les fameuse(s) relique(s):
After a first volume of high quality, the 2013 edition of The Reverb Conspiracy is no exception to the rule and provides a brilliant picture of the recent psychedelic cuvée. Speculating on its possible composition before its release we had bet a coin on few bands, but The Reverb Conspiracy has met the challenge to go digging where our eyes were not necessarily watching, offering us beautiful discoveries. The only possible regret is the absence of French groups among this European selection and yet there were a choice! Exploring Spastic Inevitable, in a patriotic fervor, will therefore charge soon to honor them. At the moment we just provide you direct links to get the famous relic(s):
Europe, on Fuzz Club Records:
>Volume II
>Volume I
America, on The Reverberation Appreciation Society (Austin Psych Fest records label):
>Volume II
>Volume I
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